До новин

ДАРТ: як готелям отримати зірку без проблем

25 квітня 2021 року відбулась пресконференція голови Державного агентства розвитку туризму Мар’яни Олеськів та президента ГО «Асоціація готелів та курортів України» (UHRA) Ірини Сідлецької на тему «Категоризація закладів розміщення: перші висновки». Учасники розповіли про відновлення категоризації готелів та основні проблеми, які виникають під час цього процесу.

«Наша основна мета - запровадження максимально відкритої та ефективної системи категоризації закладів розміщення. У попередні роки цей процес був непрозорим і мав численні недоліки. Наприклад, члени органів сертифікації, які видавали документи, брали участь і в їх оцінці, що відповідно створювало конфлікт інтересів. Тому ми перезапустили цей процес на нових засадах: юридичний статус, доброчесність, прозорість. Усі засідання Комісії транслюються онлайн на офіційній Фейсбук-сторінці Агентства, тож усі охочі можуть спостерігати за перебігом засідання. Окрім того, ми щомісячно відбираємо нових представників громадськості до Комісії, що дає змогу більш об’єктивно та непредвзято розглянути кожну справу», — повідомила голова ДАРТ Мар’яна Олеськів.
Голова ДАРТ, Мар'яна Олеськів Фото: Укрінформ

За її словами, за результатами восьми засідань Комісії із встановлення категорій готелям вже можна зробити перші висновки та виокремити головні проблеми. Серед таких — застаріла матеріально-технічна база, яка часто не відповідає реальним вимогам, мала кількість категоризованих закладів через небажання власників отримувати «зірки», брак відповідних санкцій та механізму моніторингу стану готелів перед і після присвоєння категорії, використання відгуків клієнтів.

Серед основних помилок і недоліків, які допускають органи сертифікації та готелі, часто зустрічається неякісна підготовка документації та ненадання фото-, відеофіксації, що дають змогу визначити наявність пунктів, за якими здійснюється оцінювання. Водночас за чинним законодавством, Комісія не має інших способів оцінки відповідності закладу критеріям, ніж робота з документами.

Іншим важливим завданням, як зазначили учасники, є створення дієвого, а не декларативного безперешкодного середовища в готелях для осіб з інвалідністю, як це визначено в Національній стратегії безбар’єрності.

«На жаль, дуже багато готелів не пристосовані до потреб таких людей: немає інфраструктурних рішень або вони є просто номінальними, зустрічаються пандуси під кутом 45 градусів, вузькі коридори, брак загальнодоступних санвузлів, обладнаних для інвалідів тощо. Невиконання цих вимог є підставою для відмови в категоризації. Ми радимо готелям налагодити співпрацю з громадськими організаціями інвалідів на місцях і спільно перевірити чи може людина на візку або з вадами зору самостійно потрапити в номер» — наголосила Олеськів.

За її словами, чинні норми ДСТУ 4269:2003 «Послуги туристичні. Класифікація готелів», за якими оцінюються заклади розміщення, не враховують сучасні реалії та за багатьма пунктам є застарілими. Відповідно існує гостра необхідність кардинальних змін у системі категоризації готелів, її спрощення для готелів.

Відповідно ДАРТ разом з галузевими асоціаціями та експертами започаткував офіційний діалог щодо розробки нової ефективної системи категоризації готелів.

Результатом роботи спільної робочої групи стануть нові критерії якості та принципи класифікації готелів, які враховують кращі практики міжнародних та національних систем, зокрема Асоціації європейських готелів, кафе і ресторанів (HOTREC) та Hotelstars Union, галузевих стандартів ISO. Найближчим часом вони будуть оприлюднені ДАРТ для громадського обговорення. 

Фото: Укрінформ

Президент UHRA Ірина Сідлецька наголосила, що учасники галузі зацікавлені у виробленні нових стандартів, які з одного боку дадуть змогу оцінити діяльність вже наявних готелів, а з іншого - дадуть орієнтир майбутнім інвесторам і готельєрам для подальшого розвитку і модернізації закладів розміщення.

На її думку, це спрацює як в інтересах споживача, бо сприятиме покращенню якості готельних послуг, так і слугуватиме поштовхом для бізнесу, створить умови для здорової конкуренції. Наступний крок - розробка та впровадження механізму обов’язкового регулярного моніторингу стану готелів, що нинішнім регламентом не передбачено.

За словами учасників, наразі члени комісії покладаються лише на професіоналізм, неупереджене ставлення та об'єктивізм представників органів сертифікації. Під час підготовки багатьох готелів до відкриття на їхній території гральних закладів (від «3 зірок» і вище), існує велика зацікавленість «прикрасити» реальний стан речей, аби «додати» собі «зірковості». 

«Саме тому, ми, як члени комісії, досить часто (особливо коли готелі вперше подаються на підтвердження або отримання нової категорії) змушені бути дуже прискіпливими, відправляти заявки на доопрацювання або навіть відмовляти. Особисто для мене, як голови Асоціації готелів, це принципова позиція, яка пояснюється системною боротьбою за якісний ринок готельних послуг», — наголосила Сідлецька.

Нагадаємо, Комісія з категоризації закладів розміщення відновила роботу 16 березня 2021 року. За цей час відбулося 8 засідань, на яких було розглянуто 89 заявок зі 102 отриманих. За результатами обговорень, було видано 52 зірки, відмовлено у наданні категорії - 13, відправлено на доопрацювання документації - 24 готелів, а також відбулося пониження ”зірковості” 3 готелям.

Загалом в Україні зараз нараховується 249 категоризованих закладів розміщення, з яких 5* мають 44 готелі, 4* - 88 готелів, 3* - 86 готелів, 2* - 15 готелів, 1*-17 готелів.

Асоціація готелів та курортів України (UHRA, UKRAINIAN HOTEL & RESORT ASSOCIATION) - неприбуткова добровільна громадська організація, що об’єднує готелі та курортні заклади розміщення, компанії, що здійснюють діяльність в готельному девелопменті та функціонують на ринку України, з метою сталого та системного розвитку галузі. Заснована у жовтні 2020 р., на сьогодні налічує 92 готелі з 23 областей України та більш ніж 5000 працівників.