До новин

Податкові надходження від туризму зросли на третину: за перше півріччя 2025 року індустрія сплатила більше півтора мільярда гривень

За січень–червень 2025 року представники туристичної сфери сплатили до державного бюджету 1 мільярд 613 мільйонів гривень податків. Це майже на 30% більше, аніж за аналогічний період 2024го: тоді ця сума становила 1 мільярд 251 мільйон гривень. Цьогорічні показники вдвічі перевищили 2023-ій – всього 897 мільйонів гривень.

За словами Голови Державного агентства розвитку туризму України Наталі Табаки, окрім інфляційних чинників, зростання пояснюється пожвавленням внутрішнього туризму — дедалі більше українців подорожують всередині країни, зокрема до західної частини країни. Адже в людей є базова необхідність у відпочинку, аби продовжувати ефективно працювати, підтримувати своє фізичне та психологічне здоров’я. І саме у західних регіонах зосереджується найбільший попит, що напряму впливає на доходи підприємств, податкові надходження до бюджету і, як наслідок, це сприяє адаптації ринку загалом.

Зокрема, зростає й кількість платників: станом на перше півріччя 2025-го, кількість зареєстрованих суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері туризму, становить понад 14 з половиною тисяч. А це на 5% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Серед лідерів-платників податків залишаються готелі – саме вони склали 71% від загальної суми усіх надходжень, а це 1 мільярд 144 мільйони гривень. Для порівняння, 2024-го ця сума становила 809 мільйонів гривень. У 2023-ому – 570 мільйонів. У довоєнний період, у 2021-ому, загальна сума надходжень була 665 мільйонів гривень. Це свідчить про зростання попиту на організоване розміщення, а також про активне відновлення готельного бізнесу від початку повномасштабного вторгнення.

Серед ключових категорій платників податків залишаються також і туристичні оператори. За перше півріччя цього року туроператори сплатили майже 195 мільйонів гривень. Для порівняння, минулоріч ця сума становила майже 165 мільйонів гривень. А 2023-го – всього 88 мільйонів.

Від туристичних агентств надійшло фактично 153 мільйони гривень за півріччя. 2024-го ця сума становила 102 мільйони 700 тисяч гривень та трошки більше 100 мільйонів у 2021-ому році. Загалом, спостерігається зростання на 49%.

Бази відпочинку та дитячі табори сплатили більше 92 мільйонів гривень  на противагу 2024-ому – 78 мільйонів гривень. Вагомим індикатором активності є туристичний збір, який сплачують гості під час тимчасового проживання у готелях, хостелах чи апартаментах. За перше півріччя 2025 року, загальна сума надходжень — понад 142 з половиною мільйонів гривень. 2024-го ця сума становила 106 мільйонів гривень. Приріст склав — +34%.

Загалом, на ринку кількість фізичних осіб-підприємців зросла на 6%, натомість кількість юридичних осіб зменшилась на 1%. Це наслідки високого рівня динаміки та гнучкості ринку, де малий бізнес активно займає свою нішу. Кількість платників туристичного збору також збільшилась: з 4 945 у ІІ кварталі 2024 року до 5 717 у ІІ кварталі 2025 року.

Щодо географії податкових надходжень, то лідерство стабільно тримають столиця і західні області країни. У ТОП-5 за сумою надходжень від туристичного збору: Київ — 33,6 мільйонів гривень; Львівська область — 26 з половиною мільйонів; Івано-Франківська область — понад 22 мільйони; Закарпатська область — майже 12 мільйонів; Київщина – фактично 7 з половиною мільйонів гривень. Щодо ТОП-5 регіонів за кількістю платників – то це Івано-Франківська область, Львівська, Закарпатська, Одеська області і столиця.

Загалом, дані демонструють стабільну туристичну активність у привабливих регіонах, що мають розвинену інфраструктуру та природно-культурні ресурси. Зростання обсягів податкових надходжень свідчить про розвиток внутрішнього ринку, покращення адміністрування, а також про поступове відновлення інфраструктури.

Державне агентство розвитку туризму України продовжує працювати над створенням сприятливих умов для розвитку туристичного бізнесу, підтримки підприємців та просування України як привабливої дестинації — як і для внутрішнього, так і для міжнародного туриста.