
234,4 мільйона гривень туристичного збору — стільки бізнеси сплатили за дев’ять місяців 2025 року. Це на 36% більше, ніж торік, та у півтора раза більше, ніж до початку повномасштабної війни.
Літній сезон, традиційно, найбільш прибутковий для галузі - бюджети громад отримали 91,7 млн грн. Понад половину збору — 53% або 125,2 млн грн — забезпечив великий бізнес: готелі, санаторії, бази відпочинку. Малий бізнес — квартири, садиби, невеликі засоби розміщення — дав 47% або 109,2 млн грн. Динаміка: +39% проти +6,5% у великих гравців.
Лідери — Київ, Львівщина, Івано-Франківщина. П’яту частину усіх надходжень сплатила столиця — 51 млн грн. 81% від цієї суми надійшло від великого бізнесу.

Львівщина - 42,5 млн грн, з яких більше половини сплатили саме великі готелі та санаторії. Івано-Франківщина також не поступається позицією лідера — 32,5 млн грн, з яких 23,3 млн грн сплатила Поляницька громада. Закарпаття - 21,1 млн грн. Київщина сплатила 13 млн грн.
Серед регіонів, які демонструють стрімке відновлення у порівнянні з минулими роками, — Одеса. Станом на 1 жовтня 2025 року туристичний збір у місті сягнув 9,12 млн грн, що на 25% більше, ніж торік. Одеса залишається єдиною локацією для морського відпочинку в Україні. Цього літа в місті офіційно працювали понад 20 пляжів, а 90% туристів — українці.
Дніпропетровщина сплатила 11,7 млн грн, з яких 6,5 млн грн - обласний центр. Харківщина - 2,8 млн грн. Туристичний збір Запоріжжя, попри окупацію 70% області, становить 1,3 млн грн.
Зауважимо, що за дев’ять місяців 2025 року місцеві бюджети отримали рекордну суму з турзбору за увесь час повномасштабної війни, і це один із найвищих показників у порівнянні з довоєнними роками.

Порівняно з минулим роком надходження зросли майже на 36% (з 172,7 млн грн у 2024-му), а від довоєнного 2021 року – на 55%. Динаміка свідчить про поступове відновлення внутрішнього туризму і адаптацію ринку до нових безпекових та логістичних умов, а також до запиту мандрівників.
«Коли місцеві бюджети отримують більше надходжень від туристичного збору — це означає, що у громад є додаткові ресурси для розвитку інфраструктури, сервісу, благоустрою. Адже ці кошти залишаються у місцевих громадах й спрямовуються, наприклад, на оновлення туристичних об’єктів, покращення інфрасруктури та умов життя в громадах. Це безпосередньо підсилює туристичний імідж і конкурентоспроможність регіону», - каже Голова ДАРТ Наталя Табака.
Крім того, зростання туристичного збору – це стимул для бізнесу розвиватись, масштабуватись, аби залучати більшу кількість туристів і, як наслідок, створювати нові робочі місця, залучати інвестиції, підвищувати рівень обслуговування. У свою чергу це підсилює імідж регіону як місця для відпочинку або ділових поїздок.
«Туризм — це не лише проживання. Це транспорт, харчування, розваги, культурні події, сувеніри, локальні ремесла. Коли зростає туристичний збір — це означає, що весь ланцюжок має ефект: від прийому гостей до витрат ними коштів у місцевій крамниці. Отже це плюс і для суміжних галузей. Варто зауважити, що стабільне або зростаюче надходження турзбору також сигналізує, що ринок туристичних послуг активний, регіон відкритий до розвитку, що підвищує привабливість для локальних та міжнародних інвесторів», - переконана Голова ДАРТ Наталя Табака.
Насамперед, ключовою причиною приросту є зростання внутрішнього туризму. Через інтервенцію рф та обмеження виїзду за кордон, чимало українців подорожують всередині країни. Це підвищило попит на проживання і, відповідно, на суми туристичного збору.
«Якщо 2022-2023 роки були роками тотальної стагнації для туристичної сфери, то вже 2024 став роком початку відродження. Бо, якщо перші два роки повномасштабної війни українці відкладали відпочинок, то тепер, це стало базовою потребою для відновлення і врівноваження нервової системи. Тож ми бачимо не лише суттєвий економічний стрибок, а й трансформацію туризму», - відзначила Наталя Табака.
Також, за словами Голови ДАРТ, приріст може бути зумовлений й зниженням сегменту «тіньового» ринку. Що більше бізнесів здійснюють свою діяльність легально і сплачують туристичний збір, тим краще фіксується фактичний стан ринку. Ці дані необхідні для того, аби планувати майбутнє галузі, розвивати її для українців та гостей і, щоб кошти, які надходять зі збору, використовували цілеспрямовано — на розвиток туризму, інфраструктуру, підтримку регіонів.
«Загалом, зростання туристичного збору — це позитивний знак. Він говорить про те, що туристичний сектор в Україні не просто на етапі виживання. Це сигнал, що галузь трансформувалась в умовах кризи, адаптувалась до нових умов і, в результаті, зростає. Це означає більше ресурсів для громад, більше можливостей для бізнесу, кращу інфраструктуру та підвищення іміджу країни на міжнародній арені», - підсумувала Наталя Табака.